Neurorozwojowe podejście do specyficznych zaburzeń uczenia się ad

Ponadto ustawodawstwo federalne wymaga, aby systemy szkolne zapewniały usługi przesiewowe i diagnostyczne dla dzieci, które nie spełniają oczekiwań. Ocena medyczna nie jest już częścią usług wymaganych dla dzieci z trudnościami w uczeniu się. Wiele rozdziałów bada psychospołeczne i biologiczne podłoże konkretnych zaburzeń uczenia się. Tematy obejmują genetykę, prenatalne i okołoporodowe prekursory, zdolności przetwarzania czasowego u niemowląt, czynniki psychospołeczne i neuroobrazowanie. Każdy rozdział zawiera dokładny przegląd literatury w określonym obszarze. Większość autorów przedstawia dane bez próby krytycznej oceny badań, które sprawdzili, ale te rozdziały stanowią doskonałe kompendia ważnych opublikowanych artykułów.
Ostateczne rozdziały koncentrują się na identyfikacji dzieci z określonymi zaburzeniami uczenia się w wieku pięciu lat oraz profilaktyce i zarządzaniu klasowymi specyficznymi zaburzeniami uczenia się i problemami behawioralnymi. Nacisk kładziony jest ponownie na rolę lekarza, szczególnie w badaniach przesiewowych i wczesnej diagnostyce.
Większość autorów tej książki to Europejczycy. Koncentracja na lekarzu reprezentuje podejście stosowane w krajach, w których autorzy praktykują, ale jak już zauważyłem, podejście to bardzo różni się od dominującego trendu w Stanach Zjednoczonych. W tym przypadku rola lekarza jest ograniczona, a diagnoza i decyzje dotyczące leczenia zależą w dużo większym stopniu od informacji uzyskanych podczas testów przeprowadzanych przez psychologów i neuropsychologów. Różnice w podejściu wynikają głównie z różnic w konstruktach zastosowanych do zrozumienia tych zaburzeń; globalny syndrom został mniej lub bardziej zastąpiony w tym kraju poprzez analizę konkretnych deficytów.
Różnice te zależą również od różnic w systemach opieki zdrowotnej na dwóch kontynentach. Pracownicy służby zdrowia w Stanach Zjednoczonych nie mieliby czasu na kompleksową ocenę dzieci podejrzewanych o zaburzenia uczenia się; ponadto ten obowiązek i fundusze potrzebne do jego realizacji zostały przekazane systemowi edukacyjnemu. Wreszcie, nierówności brutto w naszym systemie opieki zdrowotnej działają przeciwko biednym dzieciom – najbardziej narażonym na problemy w szkole – co dodatkowo ogranicza możliwą rolę lekarza w badaniach przesiewowych i diagnostycznych. Odrzucając te uwagi, książka ta zapewnia kompetentny przegląd podejść stosowanych przez tych po drugiej stronie Atlantyku i doskonały przegląd dużej literatury.
Gerald S. Golden, MD
National Board of Medical Examiners, Philadelphia, PA 19104

[hasła pokrewne: bezbarwny gaz o ostrej woni, pływający stolec przyczyny, lamiwudyna ]
[hasła pokrewne: medix wieruszów, guz neuroendokrynny, olx wieruszów ]